Klass 4-6

Mellanstadiet; Det andra stadiet av skolans tre.
I mellanstadiet undervisas eleverna av ämneslärare istället för klasslärare. Det innebär att eleverna träffar flera olika lärare som är behöriga att undervisa i ämnena i den nationella timplanen.

Det är dock fortsatt viktigt att eleverna har nära relation till sin ansvariga lärare, mentorn, och därför har mentorn den största delen av undervisningen i respektive klass 4, 5 och 6. Andra ämnen än svenska och matematik tar större plats i elevernas schema och undervisningstiden i Samhälls- och Naturorienterande ämnen ökar markant. Lärarna som undervisar i teoretiska ämnen samarbetar i gemensamma teman och blandar elever från olika grupper.

Klass 4

I årskurs 4 får vi skåp. Vi jobbar efter mottot “ansvar och frihet” och tänker på att alltid göra vårt bästa. Vi åker till Scenkonstmuséet och anmäler oss till tävlingen Schackfyran. I årskurs 4 får vi fler nya lärare och skolarbetet blir lite mer omfattande.

Klass 5

Vi i åk 5 fokuserar särskilt mycket detta läsår på att träna vår läsförståelse, vi läser många olika sorters texter. För att nå högre måluppfyllelse i alla ämnen arbetar eleverna med att träna mycket på ord och begrepp som är ämnesspecifika, inte minst i NO- och SO-ämnen.

Klass 6

I årskurs 6 fokuserar vi på att förbereda eleverna inför sina första betyg, något som både kan kännas spännande och nervöst. En annan nyhet för åk 6 är att de nu får ta hem sina datorer, vilket ger dem ökad möjlighet att arbeta digitalt både i skolan och hemma. Eleverna får också välja ett moderns språk som ett nytt ämne. Vi arbetar tillsammans med föräldrarna i föräldragrupper för att städa och pynta skolgården inför skolavslutningen, ett roligt projekt som stärker gemenskapen.

Vill du veta mer om skolan?

Har du några frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig vidare!