Fritids

Fritidsverksamhet

Söderby friskolas fritids tar emot alla elever från förskoleklass till det skolår då man fyller 13 år, vanligen årskurs 6.

Vi följer i stort sett Salems kommuns riktlinjer för fritidshemmet. Det innebär att föräldralediga vårdnadshavare får ha kvar platsen på fritids men på reducerade tider. Fritids har öppet varje dag från 6.30 till 17.30. På morgonen startar fritids i matsalsbyggnaden där frukost serveras klockan 7.00. Eleverna kan spela spel och pyssla på morgonen innan de går ut på rast.

Under skoldagen finns fritidspersonalen fördelad på olika klasser som resurser och rastvärdar. På eftermiddagen serveras mellanmål och efter det erbjuder fritids 3 styrda aktiviteter och även fri lek med personal.

Aktiviteterna är grundade i läroplanen för fritidshemmet och kan vara en mängd olika och förändras under året, exempelvis erbjuder vi;
Gympakul, pyssel, bakning, bingo, kahoot, slöjd, musikproduktion, elda och tälja, simhallen, skridskor, måleri, pingis och en del annat.

På loven planeras dagarna så att man får göra olika saker, varje dag kan innehålla olika aktiviteter att välja på. Dessa aktiviteter kan vara i skolan eller att man går iväg någonstans. På sommarlovet erbjuds vattenlek av olika slag på skolgården och även utflykt till badsjö för elever som är simkunniga.

De kortare loven brukar innehålla en utflykt till något roligt ställe, exempelvis Torekällberget, TomTits, Skansen, Tekniska museet eller annat. En annan populär aktivitet är att gå till Garnudden och leka lekar och grilla korv och bada om vädret tillåter.

Det pedagogiska arbetet leds av en lärare i fritidshemmet och det organisatoriska av vår idrottspedagog. Tillsammans skapar de förutsättningar för att ge eleverna meningsfulla och roliga aktiviteter efter skolan och på loven.

Fritids och skolan håller stängt 3 veckor under sommaren.  Två dagar under läsåret är fritids också stängt – alltid måndag och tisdag under höstlovet vecka 44 – då all personal på skolan har gemensamma konferensdagar för att arbeta med att stärka och utveckla verksamheten.

• Erbjuder 3 styrda aktiviteter varje eftermiddag och roliga lovaktiviteter
  • Hög personaltäthet med engagerad personal
  • Följer Salems kommuns riktlinjer för barnomsorg

Fritids