Klass 7-9

Högstadiet; Det tredje och sista stadiet av skolans tre.
När eleverna börjar i årskurs 7 höjs kraven än mer. Skoldagarna blir längre och mer tid läggs på undervisning i NO-ämnen, idrott och hälsa och moderna språk. Inom NO har eleverna laborationer i halvklasser i kemisalen och även utflykter och exkursioner inom ramen för flera ämnen.

Även på högstadiet arbetar lärarna ämnesövergripande och har olika samarbeten så att elevernas kunskaper och förmågor kan utvärderas mot flera ämnes betygskriterier.

Årskurs 7 präglas mycket av att eleverna blir högstadieelever och de ska skapa relationer till sina nya lärare samtidigt som ämnen både fördjupas och breddas. Eleverna arbetar tydligare med betygen som mål och de får prova många olika arbets- och redovisningsformer för att visa sina kunskaper.

I årskurs 8 fortsätter arbetet med en ytterligare fördjupad dimension. Detta år genomför eleverna även sin PRAO vilket innebär att de får prova på att vara ute på en arbetsplats och prova på hur det känns att yrkesarbeta. Under året arbetar eleverna med att samla in pengar till sin klasskassa för att kunna resa någonstans i årskurs 9. Der brukar vara roligt och stärkande för gruppen att baka och sälja fika under hela årets olika evenemang på skolan.

I årskurs 9 händer det flera olika saker som är specifika just för den årskursen; eleverna åker tidigt på höstterminen på lägerskola och arbetar med NO-laborationer och orientering och paddlar i vatten utanför Åkers Styckebruk. De sover i tält och får med sig mat från skolan. Vårterminen präglas på många sätt av att de skriver nationella prov i 5 olika ämnen. Under året planerar de för sin klassresa och för avslutningsbalen.

Klass 7

Årskurs 7 är första året på högstadiet och arbetet mot betygskriterierna i åk 9. I samband med stadiebyte får klassen flera nya ämneslärare och nya mentorer. I år 7 ansvarar vi också för Halloweenfest och disco för de yngre eleverna. I arbetet med antiken och flodkulturerna besöker vi också Medelhavsmuseet.

Klass 8

Som elev i åk 8 på Söderby så får man bland annat gå ut på PRAO under höstterminen. Man får dessutom förmånen att hålla i försäljning av fika i och med föräldramöten, Öppet hus och andra tillfällen tillsammans med vårdnadshavarna för att samla pengar till klasskassan. Båda aktiviteterna brukar vara mycket uppskattade!

Klass 9

Under årskurs nio åker vi på Söderby Friskola på lägerskola i början av hösten. Resten av läsåret “spurtar” vi i samtliga ämnen för att ha så många valmöjligheter som möjligt inför gymnasiet. Skolan ger starkt stöd i form av extra resurser i klassrummet och studiestöd tre tillfällen per vecka i skolan på eftermiddagen.

Vi förbereder oss noggrant inför gymnasievalet och har tät kontakt med vår SYV hela läsåret. Skolgången avslutas traditionsenligt med en fest för årskurs 9.

Vill du veta mer om skolan?

Har du några frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig vidare!